Tuesday, November 13, 2007

Voorstel RCI Rotterdam

Geachte leden van de raadscommissie en beleidsmakers van RCI.


Voor de raadscommissievergadering van 11 oktober diende ik een voorstel en een open brief in. Aangezien deze vergadering plots niet op 11 maar op 18 oktober blijkt plaats te vinden maak ik van de gelegenheid gebruik mijn brief nog een keer in te dienen en het eerder ingediende voorstel wat helderder te formuleren. De oorspronkelijke open brief blijft ongewijzigd, alleen het voorstel dat ik op persoonlijke titel indien luidt nu als volgt:

VOORSTEL

Graag zou ik wekelijks met en een cameraman m/v op pad gaan om een antwoord te krijgen op een van de vragen die ik in de bijgaande open brief formuleerd heb. Per uitzending worden een commissielid en een medewerker van Rotterdam Climate Initiative uitgeloot om mee te op pad te gaan. De opnames van deze uitstapjes kunnen bijvoorbeeld wekelijks getoond worden tijdens een borreluurtje van RCI medewerkers, bestuurders, belanghebbenden en beleidsambtenaren en zo mogelijk later uitgezonden via TV Rijnmond.

TOELICHTING

De bedoeling van het programma is om inzicht te geven in zowel het beleidsplan als in de problemen waar men tegenaan loopt bij het implementeren ervan.

Reden voor deze actie is dat ik de afgelopen weken een honderdtal willekeurige mensen op straat, op feestjes en in de kroeg benaderd heb met de vraag of ze wisten wat het Rotterdams Klimaat Initiatief inhield. Niemand wist ervan en als ik dan begon over CO2 reductie keken ze meestal of ze water zagen branden en als ik dan broeikasgassen noemde hoorde ik soms "O ja, iets met Al Gore geloof ik."

Als ik dan zei dat er miljarden gespendeerd gingen worden om er in Rotterdam iets aan te doen en of ze een idee hadden hoe reageerde men uiterst gelaten. Die poet is allang verdeeld en de grote jongens zorgen er toch wel voor dat het ons alleen maar meer geld gaat kosten. En als het hier mis gaat zijn die allang geëmigreerd, hoorde ik dan, of woorden van gelijke strekking.

Heb je dat wel eens met een gemeenteraadslid gepraat of iets aan hen gevraagd? vroeg ik dan. Nee, die zitten er toch maar om hun eigen stoel warm te houden, kreeg ik dan te horen.

Een wekelijkse uitzending over RCI op Rijnmond zou wellicht het heersende gevoel van de burger dat de politiek hem/haar niet serieus neemt enigszins kunnen temperen.

De uitzendingen zouden bekostigd kunnen worden uit de bestaande communicatiebudgetten van Gemeente en RCI. Het veelgehoorde verwijt dat deze budgetten aangewend worden om naar de burger te communiceren en niet met de burger kan dan in een moeite ontzenuwd worden.

En wellicht is er in het innovatiecentrum dat op het voormalige RDM terrein verrijst wel ruimte te vinden om studio en productieteam in onder te brengen. Dicht bij het vuur en zo.


-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

OPEN BRIEF

Ik ben blij verrast door de voortvarendheid waarmee de klimaatproblematiek in Rotterdam plots aangepakt wordt. Een aantal milieuthema's die tot voor kort onbespreekbaar waren blijken ineens gemeengoed zijn en het getuigt van lef om te stellen dat er op klimaatgebied na jaren struisvogelpolitiek plots een wereldkampioenschap CO2 reductie gehaald moet worden. Als inwoner van deze stad wens ik alle betrokkenen succes met het behalen van die doelstelling en de nodige wijsheid om in deze ingewikkelde materie de juiste beslissingen te nemen. Hopelijk geeft deze brief daartoe enkele aanzetten.

Aangezien het de toekomst van onze kinderen betreft en ik die graag gezond zie opgroeien heb ik de plannen van het RCI (Rotterdam Climate Initiative) met de nodige belangstelling bestudeerd. Ik wil van deze gelegenheid gebruik maken om wat gedachtes die bij me opkwamen op een rijtje te zetten.

Ik schrijf behalve als privé burger als oprichter en Europees vertegenwoordiger van Stichting OWAZE, en ik maak dankbaar gebruik van de expertise die ik dank zij mijn contacten in het internationale "earthship" netwerk opgedaan heb op het gebied van de CO2 problematiek. Voor meer details over earthships (Ik zoek nog een juiste vertaling: aardehuizen, land-arken en onderlandhuizen passeerden al de revue) kunt op internet wat googelen of even downloaden en uitprinten via http://www.owaze.nl/pdf/earthship_uitleg.pdf. Op pagina 9 wordt een earthship door een erkende autoriteit op energieprestatie en andere milieufactoren (www.nibe.org) ingeschaald.

Gemakshalve loop ik even de prioriteitspunten van het gemeentelijk beleidsplan langs en voor alle duidelijkheid en wellicht ten overvloede: ik probeer me tot feiten te beperken en de partijpolitieke invalshoek om die feiten te interpreteren laat ik gaarne aan u over.

1. Afvang van CO2 en consortiumvorming.

vraag:

Is de raadscommissie zich bewust van de kanttekeningen bij CO2 stortplaatsen zoals geformuleerd door de milieucommissie van het Europarlement?
Zie http://www.europarl.europa.eu/comparl/envi/pdf/externalexpertise/environment_and_innovation.pdf voor details. Ik heb het voornamelijk over de daar gemelde verzuring van grondwater en kans op massale sterfte van de onderzeefauna of bodemgewassen in geval van lekkage.

Verder bereikten me wat verontrustende signalen. Als u die even doorleest geldt u als gewaarschuwd man m/v waarschijnlijk voor twee. De brandbrieven zijn te downloaden en te printen via
http://www.greenpeace.nl/raw/content/reports/co2-dumpen-waarom-niet.pdf en
http://www.mariekedevrij.org/CO2opslag-vlugschrift-3.pdf

Pecunia:

Er is in het beleidsplan sprake van 400 miljoen euri voor infrastructuur om de opslag te regelen. In hoeverre is dat naar de belastingbetaler te verantwoorden als men ervan uitgaat dat de vervuiler betaalt? Is het niet beter die 400.000.000 euri te beleggen in kweekreactoren voor algenteelt bijvoorbeeld? Daar kun je heel wat CO2 mee verwerken en het levert je nog winst op ook. Zie http://www.biodieselmagazine.com/article.jsp?article_id=1910.

Wat betreft de plannen van het Gemeentelijk Havenbedrijf om CO2 aan de Westlandse telers te leveren:

Nog iets, Schone CO2 heeft waarde: Op dit moment > 3 x de prijs die emissie kost. Uit kolenverbranding komt vuile CO2. Deze is niet toe te passen in de tuinbouw. (De CO2 die nu in het Westland wordt gebruik komt uit een proces waarbij van aardgas waterstof en CO2 wordt gemaakt. Gesloten (energieproducerende) kassen kunnen niet zonder schone CO2. Dus naarmate de tuinbouw overgaat als zonnecollector voor de buurt te functioneren, stijgt de behoefte aan schone CO2 (niet aan vuile verbrande kolen CO2).

Vergassen dus die kolen.

Uit kolenverbranding kan overigens wel schone CO2 worden gemaakt. Dan moeten de kolen eerst worden vergast en vervolgens in een SOFC-brandstofcel (gecombineerd met gasturbine) worden toegepast. Dat geeft > 75% elektrisch rendement en schone CO2. Wat er dus moet gebeuren: kolen vergassen op de Maasvlakte en een transportpijp voor het kolengas naar het Westland waar de tuinders en woonwijken decentrale SOFC-GT WKK's (brandstofcel gebaseerde warmte-kracht installaties hebben staan. Dit is haalbaar op termijn van 5 - 10 jaar. Kema (het Kema keur) en ECN (Energieonderzoek Centum Nederland in Petten) zijn daar erg stellig over. Zie onder meer http://www.ecn.nl/docs/library/report/2000/c00020.pdf. En vanaf dan is de elektriciteitsproductie volkomen schoon en hebben we geen ongewenste CO2 stortplaatsen nodig.

In 2020 de Europoort schoon

Dit is tevens een innovatiespoor dat de energievoorziening in 10 jaar compleet verduurzaamd en hight tech + werk en organisatieprocessen opleverd voor de export. Dus over 10 jaar Europoort / Greenpoort helemaal schoon. Over 10 jaar China helpen schoon maken. Niet leuk voor EON en Shell. Wel goed voor het milieu en de welvaartsdistributie. Dus lijkt het me gunstig als het geplande innovatientrum op de Heijplaat zich vooral gaat profileren met kleine decentrale warmte-krachtcentrales en wijkgebonden zelfvoorzienende systemen als de zonneterp (zie www.zonneterp.nl).

---------------------

2. Creëren van een level playing field door de organisatie van World Industry and Port Conference voor haven- en industriesteden;

vraag.

Wie controleert de afspraken die conferentie gemaakt worden en wat gebeurt er als een of meerdere spelers zich niet aan de afspraken houden? M.a.w. zijn er sancties mogelijk als er vals gespeeld wordt?

----------------------

3. Drie procent CO_2 -besparing per jaar in woningen door convenanten woningbouwcorporaties;

vraag

Is de commissie zich ervan bewust dat CO2 emissie door bewoning grotendeels plaatsvindt tijdens de fabricage van bouwmaterialen en mijns inziens ten onrechte buiten de rekensommen gehouden worden. Het branden van cement bijvoorbeeld is verantwoordelijk voor 10 procent van de totale wereldwijde CO2 uitstoot en in hoeverre houden de woningbouwverenigingen hier rekening mee? En is de commissie zich bewust van het feit dat het Nibe (www.nibe.org) een rekenmethode ontwikkeld heeft die hier wel rekening mee houdt en die het VROM erkend wordt?

voorstel

OWAZE stelt voor Greencalc te verdisconteren in de Energieprestatie berekeningen waar iedereen mee schermt en is bereid mee te werken aan een pilot project op de Heijplaat met simpele low tech nul-energie zelfbouwhuizen. Wij starten binnenkort een dergelijk project in Zwolle. Aan u de taak dat vergunningtechnisch en qua bestemmingsplan te faciliteren dat er een experimenteerterrein komt voor woningbouw. Waarom zijn er wel test- en proefterreinen bijvoorbeeld voor auto's en vliegtuigen en bommen en moet bij een project als het kunst/architectuurproject Follydock op de Heijplaat de helft van de bekroonde inzendingen pas maanden na de officiële opening geplaatst worden omdat de vergunningprocedure zo ondoorzichtig was en over zoveel schijven liep. Als het wat tijdelijke kunstwerken betreft al zo moeilijk is, hoe wil men dan voor elkaar krijgen dat er ergens nog geïnnoveerd wordt en er echt iets van de grond komt op de Heijplaat of elders in Rotterdam?

De tekst van de mailwisseling met Zwolle vindt u in het postscriptum onderaan deze brief. Deze geeft tevens inzicht in de voorgeschiedenis en werkwijze van Stichting OWAZE.

voorstel

In het eerder sub 1 gemelde rapport van de Europese commissie milieu werd een typisch Nederlands projectvoorstel besproken en aanbevolen als voorbeeldproject met toekomst. Het betreft de zogenaamde Zonneterp, een buurt of stadswijk die in zijn geheel een nul-energie kringloop realiseert (kringloopsluiting voor energie, water en voedsel) en dus los kan functioneren van grote nutsbedrijven. Ik ken een der ontwerpers hiervan persoonlijk en kan deze aanbevelen voor de werkgoep innovatie. Het zeer lezenswaardige plan is down te loaden en te printen via http://www.zonneterp.nl/zonneterp.pdf.

Dit voorstel zou ook uitstekend in te passen zijn in het volgende agendapunt:

------------------------

4 . Operationalisering collectieve warmtevoorziening;

vraag.

Zijn de deelenemrs aan RCI (en de woningbouwverenigingen in Rotterdam) zich bewust van het fenomeen zonnebuizen? en zouden die collectief ingezet kunnen worden en gekoppeld aan systemen voor vloer- of wandverwarming?

Technische gegevens betreffende de zonnebuis kunt u downloaden en printen via http://www.xs4all.nl/~gthul/Zonnebuis2006.pdf

----------------------------

5. Twee procent energie efficiëntieverbetering via deelname van bedrijven aan het Deltalinqs Energy forum.


vraag

Graag zou ik privé, als betrokken burger, deelnemen aan dit forum en daar vanuit mijn netwerk bedrijven van buiten de deltalinq als gastspreker of energieconsulent introduceren om de discussies te verrijken? .

------------------------------

6. Vergroten aandeel duurzame energie door uitbouwen activiteiten biomassa: bio-ethanolpompen, uitvoering actieprogramma Havenbedrijf Rotterdam;


vraag.

Is het Havenbedrijf zich bewust van de expertise en wereldwijde marktleiderspositie van het de bedrijven BioKing en Algaelink op de terreinen van Biodiesel en algenkweekreactoren? Waarom wordt er slechts over ethanol gepraat en niet over Biodiesel? De biomassa voor de produktie van ethanol komt uit Maleisië en Indonesië en wordt dus de halve wereld over gesleept en zorgen elders voor CO2 reductie terwijl met behulp van algenkweek, gekoppeld aan de uitstoot van kolencentrales, Afvalverwerking Rijnmond en andere bedrijven Rotterdam van olieterminal tot oliepeoducent uit kan groeien en hier ter plekke CO2 uitstoot vermindert. Als bijlage bij deze brief heb ik de algenkweek brochure van Bioking aangehecht. Gelieve deze uit te printen en op waarde te schatten. Installaties voor 100 ton biomassa per dag en een verbruik (inname, absorptie) van 288 ton Co2 per dag kan op een gebied van 18 hectare aangelegd worden, desnoods drijvend op zee of verhoogd, boven bestaande installaties als opslagtanks.

Zie http://www.biodieselmagazine.com/article.jsp?article_id=1910

------------------------------------

7. Voorbeeldgedrag organisaties Rotterdam Climate Initiative door bijv. wagenpark, leaseregeling en eigen gebouwen.:


voorstel. Stichting OWAZE kan meewerken aan voorbeeldprojecten.

-------------------------------------

Voorlopig vragen genoeg en ik hou me aanbevolen voor commentaar. Verder ben ik te allen tijde bereid in een persoonlijk gesprek de genoemde punten verder uit te diepen en zelf vragen te beantwoorden.



Last but not least nog een zeurende kwestie: Ik las in het beleidsplan iets over de verwerking van afvalhout in de biomassa die groene stroom levert. Nu is alle Nederlandse hout geïmpregneerd om het tegen weersinvloeden te beschermen geïmpregneerd (of was het gewolmaniseerd? en jarenlang deden allerlei rapporten de ronde waarin gewaarschuwd werd voor de gevaarlijke chemicaliën die hierin verwerkt werden en die bij verbranding vrij zouden komen. Wat is het laatste nieuws van dit front?

Ik hoop met deze brief een voorzet gegeven te hebben tot een wederzijds verrijkend werkklimaat in deze stad en ik groet u vriendelijk,

Theo Lalleman


Bijlage:

Briefwisseling met Zwolle.

Rita Kamphuis schreef:

Beste Stichting Owaze,

Woningcorporatie SWZ verhuurt en beheert ongeveer 9.000 woningen in Zwolle. Ons doel is huisvesting bieden aan mensen met een smalle beurs. Maar we gaan verder dan het bieden van een 'dak boven het hoofd'. De ontwikkelingen die zich op de woningmarkt voordoen, stellen steeds hogere eisen aan het functioneren van een woningcorporatie. Wij gaan de komende jaren deze uitdaging niet uit de weg. Volgend jaar (november 2008) bestaan wij 100 jaar. Graag willen wij daar aandacht aanbesteden.


Daarvoor hebben we een werkgroep opgericht en een van de eerste ideeen was om een nul-energie woning te bouwen. Nu zat ik toevallig onlangs bij de tandarts en las daar een artikel in een blad (Pitmagazine) over Earthships. De dag daarna heb ik heel wat artikelen bij elkaar 'gegoogeld' en kwam daarbij bij jullie terecht. Ik heb het huis aan de werkgroep voorgelegd en ook zij zijn erg enthousiast. Wij zouden graag een dergelijke woning bouwen in de stad Zwolle. En deze woning ter ere van ons 100 jarig bestaan willen opleveren. In Zwolle is het Ecodrome (een educatief park dat zich richt op natuur en milieu) waar wij graag de woning zouden willen bouwen. Wij zijn momenteel al bezig om wat lijntjes (o.a. bij de wethouder, het milieupark etc) uit te zetten omdat wij ons realiseren dat het ook wel kort dag is. We hebben zelf gedacht om de woning eind 2008 (november/december) te kunnen opleveren. Ook hebben we gepolst of minister Ella Vogelaar de woning zou willen 'openen' met daarna een symposium voor onze relaties.
> N.b. de woning zouden we graag willen bouwen met behulp van verschillende doelgroepen: onze eigen medewerkers, huurders, dak- en thuislozen. Ook de regionale krant willen we benaderen om het proces te volgen.

Graag zouden we met jullie in gesprek om te bekijken of e.e.a. realiseerbaar is, op welke termijn etc. Of misschien zien jullie het helemaal wel niet zitten, dan zouden we dat ook graag willen horen. Ik, en de werkgroep ook, hopen in ieder geval dat jullie hier aan mee zouden willen werken en ons hierin verder willen begeleiden. Is het mogelijk dat wij op korte termijn een afspraak met (een van) jullie kunnen maken?


Met vriendelijke groet,


Rita Kamphuis, communicatieadviseur
Woningstichting SWZ
Postbus 40040
8004 DA Zwolle
Galvaniweg 2, 8013 RG Zwolle
T 038 468 01 23
M 06 15 110 848
F 038 468 01 80
rkamphuis@swz.nl
www.swz.nl

Dag Rita,

Ik heb van onze voorzitter Marc van Remundt vernomen dat er voor volgende week woensdag een afspraak met jullie gepland staat. Ik kom ook mee en ik wil graag een korte presentatie geven voor jullie werkgroep.

Vooruitlopend daarop schets ik je even de betrokkenheid van OWAZE bij de earthship "saga" in historisch perspectief.

Zes jaar geleden had ik een soortgelijke ervaring al jij. Ik was op vakantie bij een bevriend kunstenaar in Marokko en in zijn huis slingerde een Frans tijdschrift rond, L' Art de Vivre, en daarin stond een artikel over earthships. Ik was ook direct verkocht en ik heb toen per email contact opgenomen met de earthshipbouwers in Amerika.

Een en ander resulteerde in een uitnodiging om de bouw van de eerste demo earthship in Europa mee te maken, in Schotland. (zie www.sci-scotland.org.uk voor details)

Met een bevriende documentairemaakster heb ik daar gefilmd en ik ben toen binnen mijn netwerk die film gaan tonen en lezingen gaan houden. Ik kreeg zoveel respons dat ik besloot Stichting OWAZE op te richten en voor een eerste Nederlandse earthship te gaan.

Ik vond bondgenoten in het Rotterdams Milieucentrum en ben jong prijswinnend archtectencollectief, 2012 Architecten. (zie www.2012architecten.nl)

Samen met hen hebben we een trainingsreis naar Schotland georganiseerd waar een tiental jonge architecten en bouwers meegingen.Ook daar hebben we een documentaire over gemaakt.

Onze toenmalige vicevoorzitter, Tomas Viguurs, hebben we kunnen detacheren bij de bouw van earthship Brighton (zie www.lowcarbon.co.uk). Momenteel is hij projectmanager bij Solid House Foundation in Sri Lanka (http://www.solidhouse.nl/)

Ook hebben we met een dertigtal Nederlanders een earthship conferentie in Brighton bezocht.

Met een budget van het Rotterdams Milieucentrum hebben we toen een planboekje gepresenteerd voor een earthship in het Kralingse Bos in Rotterdam met als functie milieu-educatiecentrum. Dit project strandde op politieke dovemansoren.

In de loop der jaren zijn er contacten geweest met talloze partijen die na aanvankelijk enthousiaste reacties weer af moesten haken. Bestemmingsplannen, vergunningen en politieke onwil waren de meest gehoorde redenen. We gingen wel door met het faciliteren van bouwreizen en trainingen bij earthship projecten in Spanje, Zweden en Normandië. Telkens bleek dat er veel enthousiasme was en we hadden geen moeite mensen te vinden die mee wilden. De meeste deelnemers hoopten het geleerde toe te passen voor zichzelf en droomden van een eigen earthship, meestal in Frankrijk, Spanje of Portugal. Ook hadden we deelnemers uit Oostenrijk die inmiddels een eigen earthship fanclub opgericht hebben en ons een toestroom van vrijwilligers toezegden als er in Europa verder gebouwd gaat worden. Zie www.earthship.at.

Hetzelfde geldt voor www.earthshipbelgium.be, waar we een warme vriendschapband mee onderhouden en gezamenlijke nieuwsbrieven mee publiceren. Een voorbeeld van onze internationale nieuwsbrief vind je bij bij http://www.owaze.nl/pdf/newsbrief_english.pdf

Ook heb ik in Zweden Paul Hendriksen, een vertegenwoordiger van het COS, ontmoet en hij heeft inmiddels een projectgroep opgezet voor een earthship commune in Deventer. Zie www.aardehuis.nl

We hebben inmiddels een eigen coach voor vrijlligers opgeleid en 2012 architecten wil graag met Michael Reynolds samenwerken op het gebied van de vergunningaanvraag en de projectleiding.

De snelst manier om te bouwen is met een Amerikaans bouwteam onder leiding van Michael Reynolds. Earthship Normandië was in 6 weken zo goed als klaar. Momenteel bevindt het zich in de afbouwfase. Ik heb contact gehad met Kevan Trout, de eigenaar, en hij zegt dat jullie welkom zijn om tussen 5 en 19 november langs te komen. Kirsten Jacobsen, de voorlichster van Earthship.com in Amerika is daar dan ook en dan kunnen jullie gelijk onbderhandelen over de voorwaarden om Michael hierheen te halen. Zijn bezoek aan de locatie kan eventueel gecombineerd worden met een of meer lezingen van hem. Geheide publiekstrekkers.

Ik hoop met deze brief de zaken in perspectief geplaatst te hebben en voorzie een prettige samenwerking.

Met vriendelijke groet,

Theo Lalleman

Labels:

0 Comments:

Post a Comment

<< Home