Friday, November 30, 2007

OPEN BRIEF aan Arjan Dikmans, programmadirecteur www.rotterdamclimateinitiative.nl

Waarde Arjan,

Even bijpraten. In de rol van vooralsnog onbezoldigd extern kanttekenaar draai ik bij deze alvast warm.

1-Warmtebedrijf Rotterdam

In het AD (pagina 8 van het katern Dichtbij) vertelde Nico de Vries dat het project met woningverwarming via de restwarmte van Shell voorlopig stilligt. Jammer, na alle enthousiasme waarmee je het warmtebedrijf aanprees tijdens ons laatste gesprek en na het vele geld dat er al van overheidswege al ingepompt is. Ik begreep eruit dat Shell ongestoord wil raffineren en dat niet samengaat met de benodigde extra pijpleidingen en installaties en dat de oorspronkele begroting weer eens ver overschreden wordt. Doet me een beetje aan de blunderput denken. Wellicht dat Shell gretiger wordt als de warmte via algenkweek biodiesel oplevert. Dat dunkt me logischer gezien de core business van Shell en dan verdienen ze ook wat aan hun M(aatschappelijk) V(erantwoord) O(ndernemen). En het Warmtebedrijf Rotterdam moet maar gewoon zonneterpen in Charlois gaan bouwen, wat ook zonder Shell kan. (zie www.zonneterp.nl voor meer details over CO2-neutrale en natuurlijk verwarmde woonwijken)

2-Wier

Ik heb de door jou toegezegde algendocumentatie nog steeds niet mogen ontvangen. Voor Aangezien de berg niet naar Mohamed komt stuur ik je de volgende link ter verduidelijking: http://www.biodieselmagazine.com/article.jsp?article_id=1910

Wellicht dat je 14 december kunt reageren tijdens de groene conferentie in de Steigerkerk. Je staat daar onder voorbehoud op het programma, maar met de RCI algen- of biomassaexpert is wellicht ook tot zaken te komen.. Ik hoop mijn algenverhaal daar toe te kunnen lichten. Ik heb in dit verband het volgende bericht rondgemaild:

De link http://www.milieucentrum.rotterdam.nl/index.php?onderwerp_ID=20&subonderwerp_ID=242&text_ID=900&txt=yes nodigt uit tot weerwoord op het beleidsplan van het Rotterdams Klimaatinitiatief (code KAMPIOENSRACE, gezien het wereldkampioenschap CO2 reductie dat de heer Ruud Lubbers met veel fanfare aangekondigde bij de oprichting van het RCI). 14 december a.s. is er een presentatie en een inhoudelijke discussie.

Mijn bedenkingen tegen het bestaande beleidsplan heb ik al geformuleerd in een open brief (zie www.bonnefooi.blogspot.com)

Mijn agendapunt zal zijn om de niet onaanzienlijke investeringen die in CO2 afvang en transport naar lege gasvelden gedaan worden en de daaraan gekoppelde consortiumvorming te vervangen door een consortiumvorming algenkweek. In de bijlage vindt je de cijfers en feiten over een kweeksysteem dat alles op het gebied van de productie van biodiesel en biomassa ver achter zich laat. Sinds mijn bezoek aan het bedrijf Bioking ben ik ervan overtuigd dat ze hun woorden waar kunnen maken en dat een zelfde investering van 400.000 miljoen, die nu gepland staat voor CO2 afvang en transport naar lege gasvelden beter geïnvesteerd kan worden in algenkweek, gekoppeld aan de koppeling aan restwartme en de CO2 uitstoot van krachtcentrales of verbrandingsovens en zo biodiesel kan leveren voor de productieprijs van ca 28 cent de liter en dat de geperste algen als veevoer, bemesting of biomassa voor groenestroomcentrales nog eens een aanzienlijke extra winst op kunnen leveren. Om maar niet te spreken van de winst aan emissierechten die dan niet over de grens verhandeld hoeven te worden. (de futures in emissierechten doen 40 euri de ton CO2). Dus reken je gerust rijk.

Ik nodig bij deze iedere milieuprofessional of -geïnteresseerde die dit aanspreekt uit om aanwezig te zijn en er hardop het zijne/hare van te denken. Mijn insteek is dat het Rotterdams Klimaatinitiatief (zie www.rotterdamclimateinitiative.nl) openingen biedt voor zinvolle participatie en dat er voor intelligente investeerders duurzame winst valt te behalen met de cradle to cradle benadering van onder meer www.algaelink.com en www.zonneterp.nl.

3- Ik las op je weblog je verslag van het congres in het WCT. Dit staat in schril contrast met het onderstaande verslag op de website www.insnet.org.


Laten gaan

Velen van ons waren er weer bij, vorige week in Rotterdam, bij wat was aangekondigd als een kompleet vernieuwd Nationaal Sustainability Congres. Het enige nieuwe wat ik er echter aan kon ontdekken was het voortijdig vertrek van Key Note CEO van de BV Nederland Jacqueline Cramer, midden in de openingsshow. Bij mijn weten inderdaad nog nooit eerder vertoond.

Het gebrek aan duurzaamheidsvermogen werd misschien nog wel het beste geïllustreerd door de toekenning van de Young Sustainability Award aan de etalagelichtschakelaar als beste duurzame idee van de aanstormende intelligente generatie. Is het ’s-nachts uitdraaien van de etalageverlichting nou werkelijk het toonbeeld van duurzame innovatie in dit land? Kunnen we dan maar niet beter helemaal het licht uitdoen?

Een groter contrast was niet mogelijk vergeleken met de boodschap uit de afsluitende presentatie waarin de duurzame daden van China werden belicht. Wat hoop geeft is dat die daden er wel degelijk zijn, hoewel ze wat volume betreft nog volledig ondergesmogd worden door de massale vuiligheid die er wordt geproduceerd. Hoop geeft ook dat er in China tenminste beslissingen worden genomen waarvan een deel nog wordt uitgevoerd ook, volgens de panelleden. Kom daar maar eens om in Buitengewoon Verlamd Nederland.

En dan was er deze week de koffiefinale, de uitspraak van de Groningse rechtbank in de klacht van Douwe Egberts tegen de Provincie Groningen. Een opsteker voor duurzaam inkopen is dat de rechter het opvoeren van duurzame criteria niet als discriminerend beoordeelt. Bij DE mogen ze uit deze affaire concluderen dat er voorlopig nog maar bitter weinig mensen in dit land zullen zijn die DE’s MVO activiteiten serieus nemen. Duurzaamheid leent zich niet voor een ordinaire concurrentiestrijd die je desnoods tot voor het gerecht uitvecht. Een reputatie te grabbel in twee weken.

Een oude Chinese wijsheid zegt dat wat je wil vangen je soms eerst moet laten gaan. Dat is wel heel toepasselijk voor duurzaamheid en maatschappelijk verantwoord ondernemen in deze tijden.

Peter van Vliet
de auteur is voorzitter van stichting iNSnet


4-Vereniging voor Milieuprofessionals

Mij viel vorige week de eer te beurt een lezing te mogen houden voor de landelijke netwerkdag Vrouw en Milieu. (http://www.vrouwenmilieu.nl/)

Mijn aanhef "Dames en dames", gevolgd door de opmerking dat ik de zaak filosofisch en niet geslachtelijk bedoelde en me de zwarte stip in het witte veld in het jin/jangteken voelde - weliswaar in de minderheid maar noodzakelijk om het beeld compleet te maken - deed het ijs al gauw breken en de workshop die ik gaf over duurzame ontmoetingsplekken was een succes. Verder vertelde de scheidende directeur Rachel Heijns me dat ze naar de Vereniging voor Milieuprofessional (www.vvm.nl) zou verhuizen en dat ze mijn algenconsortium daar zou introduceren bij de redactie van hun lijfblad MILIEU.

5-TV-coverage RCI

Mijn oorspronkelijke voorstel om een serie TV programma's te produceren over het reilen en zeilen van de KAMPIOENSRACE wil ik bij deze bevestigen. Ik heb 1000 euri gescoord bij een bevriende instelling om een proefuitzending te maken over jullie beleidsplan. Gezien mijn ervaringen met low budget toegangs-TV (de programma's Cult-uur en Zin) moet het wel lukken voor dat bedrag een korte docu te maken in de stijl van de eerdere filmpjes die ik bij je achterliet. en de nieuwe omroep LLink (www.llink.nl) lijkt me de ideale partner voor een mogelijk vervolg. Wanneer kan ik bij je langs om de inhoud en de draaidagen van de proefuitzending met je te bespreken?

6-Cradle2Cradle

Ik zag van de week bij TEGENLICHT op de VPRO een juichend verslag over cradle2cradle. Limburg sprong daar heftig op in met onder meer 60.000 nul-energiewoningen, whatever that may mean. Zoals je uit mijn site www.owaze.nl kunt opmaken hou ik me bezig met cradle to cradle avant la lettre. Namelijk CO2 neutrale woningen onder het motto from garbage to harvest. (van afval tot oogst). Wellicht kan een voorbeeldproject met zo'n aardehuis op het oude Hofpleinstation een signaal afgeven dat Cradle2Cradle in de bouw in Rotterdam ook kansen maakt. En het contrast van een "vrouwelijke bouwvorm" (moederschoot) aan het eind van een groene strook (de bovenkant van de Hofbogen) met de "mannelijke" hoogbouw (fallussymbolen) in het centrum lijkt me spannend. Voor nadere uitleg over aardehuizen en de CO2 reductie die hiermee bereikt wordt kun je klikken op http://www.owaze.nl/pdf/earthship_uitleg.pdf. Wellicht kun je dit aankaarten bij de woningbouwverenigingen waarmee jullie convenanten (gaan) afsluiten. Het betreffende aardehuis kan jullie projectgroep dan weer huisvesten. Walk your talk, zoals de Amerikanen zeggen.

7-Zonnestroom

Mij bereikte verder een bericht in het blad Popular Science over nieuwe photovoltaïsche verfprodukten waarmee je metalen oppervlaktes kunt "bedrukken" en die de bestaande zonnepanelen met een klap de markt uit prijzen. Een watt produktiecapaciteit wordt plots 10 maal goedkoper. Wordt wel even dringen, want de Californische producent kan de vraag voorlopig niet aan. Nederland staat voorlopig buitenspel op deze markt. Zie http://www.popsci.com/popsci/flat/bown/2007/green/item_59.html voor het artikel en www.nanosolar.com voor de producent. Wellicht kan Deltalinq een joint venture aangaan met Nanopower en hier ook zo'n fabriek neerzetten.

Zoals je ziet blijf ik met jullie meedenken. Wat niet wegneemt dat mijn gegeven gehoor aan jullie dringende oproep voor burgerinitiatieven slecht te rijmen valt met de feedback en de onkostenvergoedingen die ik tot dusver voor mijn moeite mocht ontvangen. Maar dat valt wellicht weer te ondervangen door me in dienst te nemen met als taak mijn eigen mailtjes te beantwoorden.

Ik hoop op deze wijze mijn steentje bij te dragen aan het Cradle2Cradle gehalte van de RCI en groet jelui vriendelijk.

Wie weet tot gauw,

Theo Lalleman, www.owaze.nl

0 Comments:

Post a Comment

<< Home